Pyhän Kolminaisuuden kirkko

Pyhän Kolminaisuuden kirkko, Ylivieska

Kirkkotie 7, 84100 Ylivieska

700

Pyhän Kolminaisuuden kirkko on avoinna arkisin lounaspalvelun ajan ma-to klo 10.30 - 13 ja pe 10.30 - 12.

Pyhän Kolminaisuuden kirkko on Ylivieskan seurakunnan vuonna 2021 valmistunut uusi kotikirkko. Se on paikka hiljentymiseen, rukoukseen ja Jumalan Sanan kuulemiseen. Siellä on myös mahdollisuus lounastaa arkisin sekä tutustua, kohdata ja kahvitella kesäaikaan kirkon vapaaehtoisten toimesta. Ole lämpimästi tervetullut!

Kirkon suunnittelija - Arkkitehtitoimisto K2S Oy, pääsuunnittelija Kimmo Lintula, Puuihme-työryhmä, rakennesuunnittelija Koparak Oy, Ismo Kovalainen

Kirkon rakentaja - Kotikirkon rakentajat-työyhteenliittymä: Kaarron Rakennus Oy, Rave Rakennus Oy, Are Oy ja HSK-Sähkö Oy

Allianssi-projektin vetäjä ja työmaan valvoja – Vison Oy, Eero Moilanen ja Sari Koskelo

Ristin suunnittelija - Kimmo Lintula / K2S, tekijä – Tuomo Hautamäki

Kastemalja-pöydän suunnittelija - Kimmo Lintula / K2S, tekijä - Kaluste Päivärinta Oy / Kuusamo

Penkkien ja alttaripöydän suunnittelija - Kimmo Lintula / K2S, tekijä - Kaluste Päivärinta Oy / Kuusamo

Kirkkotekstiilit - Silja van der Meer

Seinätiilet, rustiikki – Tiileri, Ylivieskan Tiili Oy, tiiliseinän saumaus - sutimestarin sauma

Kattotiili, ranskalainen poltettu tiili - Wienerberger Porotherm

Sisäseinien ja kattojen rimoitus valkolakattua mäntyä - Tekno Rakennus Oy, ET-Listat

Liimapuupalkit - Late-Rakenteet Oy

Liimapuupalkkien ja CLT-elementtien kuljetus ja asennus - AT Install Oy

Kirkon päätyristi ja pääovien vetimet - Vaskisepät Oy

Tapulin suunnittelu – Kimmo Lintula, toteutus Nordec Oy, Heikki Wilén ja Harri Tuohimaa

Kirkon kellot – Suveko Oy

Istumapaikkojen määrä - Kirkkosali n. 420 ja Srk-Sali Maria 90 pöytien istumapaikat ja 130 ei pöytiä + sivualttari + kerhohuone + urkuparvi, kaikkiaan yhteensä n. 700

Avustettu painovoimainen ilmastointi kirkkosalissa - lämmin ilma tulee lattian aukoista penkkien alta ja poistuu sisääntulopäädyn ristiaukon kautta, muut tilat koneellinen, lämmön talteenotolla

Ala- ja yläpohjan huoltotilat - alapohja tuulettuva ja yläpohja kulkusillat

Kirkon korkeus 25 metriä, sisäkorkeus 23 metriä

Kellotapuli - 39,25 korkea eli n. 40 m + risti n. 2 m

Varaukset - kirkkoherranvirasto, puhelin  08-4395010, s-posti: ylivieska.kirkkoherranvirasto@evl.fi

Ylivieskan kirkko valmistui viisi vuotta edellisen kirkon tulipalon jälkeen ja vihittiin käyttöön 4.4.2021. Kirkko sijaitsee edellisen kirkon raunioiden paikalle rakennetun muistokirkon vieressä. Kirkon rakentaminen käynnistyi arkkitehtuurikilpailun voittaneen Trinitas-suunnitelman pohjalta 30.9.20219 hartaushetkellä kirkkopuistossa. Jokainen paikalla olija sai tehdä oman lapion pistonsa aloituksen merkiksi. Peruskiveä päästiin muuraamaan 10.12.2019.

Kirkon suunnittelu- ja toteutusvaihe on tehty allianssimallilla, yhteistyönä tilaajan, suunnittelijan ja rakentajien kanssa. Kirkon suunnittelija on arkkitehtitoimisto K2S Oy, pääsuunnittelija Kimmo Lintula. Kirkon rakentaja on Kotikirkon rakentajat-työyhteenliittymä: Kaarron Rakennus Oy, Rave Rakennus Oy, Are Oy ja HSK-Sähkö Oy.

Ylivieskan uusi kirkko on moderni keskiaikaistyylinen kivikirkko. Massiivikiviset seinät on verhoiltu ylivieskalaisella rustiikki-tiilellä ja saumattu sutimestarin saumalla. Näyttävin rakennusvaihe oli helmikuun puolivälissä 2020 liimapuupalkkien pystytys ja CLT-elementtien asennus. Viikossa kirkko nousi nykyiseen muotoonsa. Kattomateriaalina on myös tiili, mutta sisätiloja hallitsee lämmin puurimapinta.

Kirkon eteistilassa on seurakunnan olohuone, joka on kahvilatyyppinen kohtaamispaikka. Siitä on käynti seurakuntasali Mariaan, kerhohuoneeseen ja kirkkosaliin. Vaikuttava kirkkosali hiljentää yksinkertaisen karulla pyhyydellä. Ylhäältä kattoikkunasta tuleva valo lankeaa kirkkosaliin kuin se Jumalan hyvyyden voima, johon kätkettynä seurakunta sai käydä viiden vuoden kirkkomatkansa palaneilta raunioilta uuden kirkon valoon.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc